Kemahiran Abad Ke 21
Berdasarkan cabaran
pendidikan Malaysia ke arah K-ekonomi,
ia menuntut agar negara membangunkan sumber tenaga yang mempunyai ciri-ciri K-worker, celik dan mahir dalam ICT,
mampu bersaing pada peringkat tempatan dan pada peringkat global, bahkan
memiliki jati diri dan daya saing yang tinggi selaras dengan perkembangan era
dunia abad ke-21 yang sagat mencabar. Oleh yang demikian, Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) perlu menyediakan program pembangunan pendidikan yang dapat
melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik ICT, berkemahiran dan
berakhlak mulia bagi memenuhi Falsafah Pendidikan Kebangsaan.[1] Kemahiran
yang dimaksudkan inilah yang dibincangkan dibab ini.
“Kerajaan komited
melaksanakan transformasi sistem pendidikan negara untuk tempoh 15 tahun akan
datang. Tranformasi pendidikan ini bermatlamat melengkapkan setiap murid di
negara kita dengan segala kemahiran baharu yang diperlukan oleh mereka untuk
merebut peluang dan menangani cabaran abad ke-21. Dalam usaha kita untuk
bersaing dengan negara termaju didunia, sistem pendidikan kita perlu berupaya
melahirkan generasi muda yang berpengetahuan, mampu berfikir secara kritis dan
kreatif, mempunyai kemahiran kepimpinan yang mantap dan berupaya berkomunikasi
dengan berkesan diperingkat global.”
YAB Tan Sri Dato’
Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin.
Pakar pendidikan di kebanyakan negara menyedari
hakikat bahawa kanak-kanak memerlukan kemahiran yang lebih daripada 3M
(menulis, membaca, mengira) setelah mereka menamatkan alam persekolahan. Dalam
dunia globalisasi pada abad ke-21, keperluan untuk melahirkan modal insan
berkualiti tinggi menjadi semakin penting. Kebanyakan negara menerima konsep
kemahiran abad ke- 21 sebagai paksi kurikulum, namun definisi konsepnya belum
dipersetujui. Menteri Pendidikan Singapura menyatakan bahawa individu yang
lengkap dengan kemahiran abad ke- 21 merupakan individu yang mempunyai
keyakinan diri, mengamalkan pembelajaran kendiri, menyumbang dengan aktif, dan
merupakan warganegara yang prihatin. Di Finland, kemahiran abad ke-21
berteraskan perkembangan kendiri, identiti budaya dan keantarabangsaan,
kemahiran media dan komunikasi, warganegara partisipatif,bertanggungjawab terhadap persekitaran,
menitikberatkan kesihatan diri dan masa depan yang lestari.
Di Malaysia, Kementerian telah mengenal pasti
kemahiran abad ke-21 yang sesuai dengan konteks tempatan dan dapat menyediakan
warga Malaysia untuk bersaing pada peringkat antarabangsa. Untuk itu, kurikulum
kebangsaan bermatlamat untuk melahirkan murid yang seimbang, berdaya tahan,
bersemangat ingin tahu, berprinsip, bermaklumat, dan patriotik, serta mempunyai
kemahiran berfikir, berkomunikasi, dan bekerja secara berpasukan. Kurikulum
sekolah rendah dan menengah yang dikaji semula akan memastikan keseimbangan
pengetahuan yang penting dengan kemahiran berfikir, dan nilai untuk memastikan
kejayaan murid pada masa akan datang.
Perubahan diperlukan untuk memenuhi keperluan
masyarakat sekarang yang banyak dipengaruhi oleh dunia yang dicorakkan oleh
pembangunan teknologi. Pemikiran ini merujuk pada pandangan bahawa pembelajaran
patut memanfaatkan teknologi untuk pedagogi terkini yang lebih prihatin kepada
ciri-ciri pelajar sekarang. Penekanan perubahan pendidikan yang dimaksudkan
mengaitkan kemahiran abad ke 21 dengan peranan teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT).
Sehubungan dengan proses pembestarian sekolah
yang dibuat oleh KPM memerlukan pelajar berkemahiran dalam bidang ICT.
Kemahiran yang diperoleh dapat melahirkan pelajar yang boleh mengamalkan
pembelajaran akses kendiri (self-accessed),
terarah kendiri (self-directed) dan
kada kendiri (self-placed).[1]
Kebanyakan
kemahiran abad ke 21 adalah berdasarkan kepada pendedahan terhadap ICT. Jika
dahulu, literasi cuma merangkumi membaca, menulis, dan mengira, literasi abad
ke 21 melibatkan literasi digital. Guru memainkan peranan utama dalam
membimbing pelajar untuk melayari internet, mencari laman sesawang, memilih
perisian yang sesuai dan mengumpul serta mengulas maklumat. Dengan bimbingan
guru juga kesedaran global pada era digital sepatutnya mudah dicapai dan
seharusnya meningkat.
Kemahiran berfikir aras tinggi melebihi
pengimbasan kembali fakta atau informasi. Kemahiran berfikir melibatkan
interaksi berfikir mengikut strategi kognitif, meta kognitif dan pengetahuan
semasa menghuraikan masalah (Young 1997). Menurut OECD (2006), salah satu
pendekatan yang dicadangkan ialah sekolah-sekolah memberikan wadah agar
kemahiran abad ke-21 diasah supaya murid-murid lebih bersedia untuk menghadapi
cabaran ekonomi pengetahuan. Kemahiran ini berkaitan dengan pengurusan
pengetahuan seperti pemilihan, penyesuaian, analisis dan perkongsian dalam alam
web. Kemahiran ini disokong oleh teknologi maklumat dan komunikasi. [2]
Malah,
sumber terbaik yang membina kemahiran komunikasi interaktif seperti kemahiran
sosial dan peribadi, semangat berpasukan dan kolaborasi adalah menerusi lima
bentuk teknologi era digital iaitu mobility
(bergerak) seperti telefon pintar, connectivity (penyambungan) seperti WiFi, rangkaian sosial seperti Facebook dan Twitter, enjin carian seperti Google
dan Yahoo, dan portal perkongsian
maklumat seperti Wikipedia dan YouTube.
Di
peringkat antarabangasa, LLC mengiktiraf
keperluan kritikal untuk membangunkan kemahiran abad ke 21 di sekolah-sekolah.
Walau bagaimanapun, dipercayai bahawa pendidikan ini tidak menghadkan
pembangunan profesional dan reka bentuk
kurikulum sedia ada. Kemahiran abad ke 21 yang dipelajari melalui kurikulum, ia
merupakan disiplin, bersepadu, berasaskan projek, dan banyak lagi, termasuk
dalam kurikulum berasaskan projek dengan menggunakan tujuh kemahiran hidup yang
diperjuangkan oleh Tony Wagner dalam bukunya, Jurang Pencapaian Global:
•
Pemikiran Kritis dan
Penyelesaian Masalah
•
Kerjasama merentasi
Rangkaian dan Memimpin oleh Pengaruh
•
Ketangkasan dan
Penyesuaian
•
Inisiatif dan
keusahawanan
•
Komunikasi Berkesan Lisan
dan Bertulis
•
Mengakses dan Menganalisis
Maklumat
•
Rasa ingin tahu dan
Imaginasi
Pembelajaran
berasaskan projek (project-based learning)
adalah salah satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang digunakan dalam
negara Malaysia mampu memupuk kemahiran abad ke 21. Contohnya, topik-topik
tertentu dalam mata pelajaran Sejarah dan Sains diberi sebagai tugasan projek
di mana pelajar mendapatkan maklumat
daripada pelbagai sumber. Tugasan menerusi pembelajaran berasaskan projek
seperti ini, juga menggalakkan komunikasi interaktif. Pelajar dapat berbincang
dan berkongsi maklumat mengenai projek bersama rakan dan guru secara bersemuka
atau atas talian menerusi pelbagai alat media sosial seperti e-mel, Facebook atau blog.
Dalam
usaha untuk pelajar-pelajar kita bersedia untuk mengemudi dunia abad ke-21 ini,
mereka mesti menjadi celik dalam literasi abad ke-21 termasuk media, budaya,
maklumat, emosi, ekologi, kewangan dan siber. Bekerjasama dengan pelajar dari
seluruh dunia dalam projek bermakna, kehidupan sebenar adalah alat yang
diperlukan untuk membangunkan literasi ini. Pelajar boleh mempelajari bahawa
melalui kerjasama, bukan persaingan, mereka boleh bekerjasama untuk menjadikan
dunia tempat yang lebih baik. Pelajar akan menggunakan teknologi, termasuk
Internet, dan kerjasama global untuk menyelesaikan isu-isu kritikal.
Dalam membincangkan potensi pembelajaran
berasaskan Web, Hill (1997) menyatakan bahawa pembelajaran Web memberi peluang
kepada pelajar untuk memperolehi strategi berfikir pada aras tinggi dengan
menggalakkannya memikir secara mencapah serta dengan adanya pandangan dari
pelbagai perspektif. Bonk dan Reynolds (1997) turut menegaskan bahawa
pembelajaran berasaskan Web yang konstruktivis, di mana pelajar digalakkan
menyatakan pendapat dan idea masing-masing, menjalankan refleksi, meneroka
sumberpengetahuan yang pelbagai serta mengenal pasti kecondongan dan kekuatan
hujah, adalah tunggak kepada pemupukan kemahiran berfikir aras tinggi. Pendapat
ini disokong oleh kajian yang dijalankan oleh Sanders dan Morrison-Shetlar
(2001) yang mendapati bahawa komponen Web yang memberi peluang kepada pelajar
untuk berinteraksi secara tak-sinkroni antara satu sama lain, mempunyai kesan
positif tinggi terhadap pembelajaran dan kemahiran berfikir secara kritis.[1]
Selain itu, melibatkan pelajar dalam aktiviti
kokurikulum juga penting. Semua pelajar diwajibkan menyertai pasukan
beruniform. Tindakan ini dapat membantu pelajar mengasah kemahiran literasi
alaf digital (terutama kesedaran global), kemahiran komunikasi efektif dan kemahiran pemikiran inventif melalui
pembabitan mereka dalam aktiviti-aktiviti berkaitan. Pendekatan pembelajaran
perlu dijuruskan kepada perkembangan kemahiran berfikir secara kreatif dan
kritis dan yang boleh menghasilkan pelajar yang berdikari (independent learners).
Jelas sekali, bahawa pembangunan abad ke 21 dalam
kalangan pelajar memerlukan perubahan pada pendekatan pendidikan. Perubahan ini
boleh berlaku di peringkat sekolah atau bilik darjah. Walau bagaimanapun, perubahan di peringkat
sekolah atau bilik darjah memerlukan kesedaran dan kemahiran di kalangan guru
dan pentadbir. Program pengurusan perubahan dan kajian semula program latihan
guru adalah perkara-perkara asas yang perlu disediakan ke arah pendidikan,
persekolahan dan kemahiran abad ke 21.
No comments:
Post a Comment